Platform voor starters in de geosector

200 cursussen, 20 online supports, 60 moocs,

40 trainees, omscholers, specialisten en docenten

Leslocaties: Apeldoorn, Virtueel(online), In company 

Cursus: ATLAS.ti Data Analysis

De cursus ATLAS.ti Data Analysis duurt 3 dagen en kost €1495,- excl. BTW.

Omschrijving

De cursisten leren kwalitatieve analyses op tekstuele, grafische, audio- en videogegevens uit te voeren met ATLAS.ti. 

Inhoud

In deze cursus leert u werken met ATLAS.ti. Dit is een krachtige tool voor de kwalitatieve analyse van grote hoeveelheden tekstuele, grafische, audio- en video gegevens. Deze tool helpt je om je data op een creatieve, maar ook systematische manier te ordenen, opnieuw samen te stellen en te beheren. ATLAS.ti houd je gefocust op het materiaal zelf. Deze tool wordt steeds meer gebruikt door bijvoorbeeld de vakgebieden antropologie, economie, criminologie en geneeskunde.

Dagindeling

Dag 1

Deze cursus introduceert eerst enkele basisbegrippen die belangrijk zijn om te weten wanneer u met ATLAS.ti werkt. We leggen een theoretische basis voordat we praktisch gaan oefenen. Het verschil tussen kwalitatieve en kwantitatieve analyse wordt besproken en de verschillende fases van kwalitatieve analyse worden doorgenomen. Daarna volgt een stapsgewijze instructie waarin de cursist met een voorbeeldproject werkt. De onderzoeksvraag wordt met een korte video geïntroduceerd. Na het leren van de hoofdfuncties van het pakket, de componenten van de gebruikersinterface, wordt de cursist door de verschillende fasen van een analyseproces geleid. We maken deze dag een eerste opzet voor ons onderzoeksproject, voegen documenten toe en brengen onze eerste codes aan.

Na deze dag kunt u:

  • Zich wegwijs maken in de interface van ATLAS.ti
  • Projecten maken, importeren en opslaan.
  • Documenten toevoegen en beheren
  • Verschillende rapportages exporteren
  • Werken met categorieën en ‘smart groups’
  • Codes toevoegen
 

Dag 2

De cursist gaat aan de slag met het verder uitbouwen van het project. We gaan hiervoor een codeersysteem opbouwen met codes, subcodes en codegroepen. Ook leren we opmerkingen en memo’s plaatsen, gegevens opvragen, en rapporten maken. Daarnaast leert de cursist een aantal speciale functionaliteiten van ATLAS.ti kennen, zoals het voorbereiden en importeren van onderzoeksgegevens en het importeren van bijvoorbeeld Twitter-gegevens. 

Na deze dag kunt u:

  • Een codeersysteem opbouwen
  • Met opmerkingen en memo’s uw reflecties en gedachten als data wegzetten
  • Vragenlijsten importeren
  • Data vanuit sociale media importeren
  • Rapporten genereren voor uw onderzoeksverslag

Dag 3

Op de laatste dag gaan we aan de slag met de laatste fase van het analyseproces. Ondertussen heeft de cursist een vrij compleet project opgebouwd en met behulp van aangebrachte codes structuur gecreëerd. Belangrijke thema’s en patronen worden nu zichtbaar. We kunnen nu onze onderzoeksvragen op de data loslaten met behulp van queries. Is er verschil tussen man en vrouw? hoe verschillen de resultaten tussen de leeftijdscategorieën? Met behulp van netwerken leren we om onze bevindingen te visualiseren. Ook besteden we nog aandacht aan het werken in teamverband met ATLAS.ti.

Na deze dag kunt u:

  • Uw data bevragen
  • Overeenkomsten en verschillen tussen groepen, kenmerken of documenten blootleggen
  • Relaties tussen codes, documenten en memo’s visualiseren in netwerken
  • In teamverband aan een onderzoeksproject werken in ATLAS.ti


    ContactlesOnline mee doen

    NeeJa




    Leerdoelen

    • De cursist heeft een algemeen beeld van de mogelijkheden van ATLAS.ti
    • De cursist kent het verschil tussen kwalitatieve en kwantitatieve analyse in relatie tot ATLAS.ti
    • De cursist kan een volledig onderzoeksproject opbouwen
    • De cursist kan vanuit ATLAS onderzoeksresultaten in de vorm van rapporten, netwerken en codegroepen produceren.

     

    Wellicht heeft u ook interesse in: