Cursus Godot Game Engine Basis

GeoGaming

GeoGaming

In deze cursus duik je in de wereld van game development en leer je stap voor stap hoe je jouw eigen interactieve games kunt maken met de veelzijdige Godot Game Engine. Je begint met de basisprincipes zoals projectopzet en spelobjectcreatie en groeit naar complexere technieken zoals het ontwerpen van shaders en het integreren van geluidseffecten. Na afronding van deze cursus heb je de vaardigheden om indrukwekkende 2D- en 3D-games te ontwikkelen en ben je klaar om jouw creatieve ideeën tot leven te brengen.

Cursusduur: 3 dagen

Gegeven door:

Violet Bothof
Nederlands

Introductie tot Godot Game Engine

Geo-ICT Training Center, Nederland - Cursus Unity Game Engine Basis

De Godot Game Engine is een veelzijdige open source tool die zich snel ontwikkelt tot een krachtige keuze voor zowel hobbyisten als professionele ontwikkelaars. In deze cursus leer je de basisprincipes van game development met Godot, waarbij de focus ligt op het programmeren in GDScript. Deze scripttaal, die lijkt op Python, maakt het eenvoudig voor beginners om aan de slag te gaan. Je begint met essentiële vaardigheden zoals het opzetten van een project, het creëren van spelobjecten, en het implementeren van spelmechanismen.

Godot biedt de mogelijkheid om zowel 2D- als 3D-games te ontwikkelen die kunnen worden gespeeld op verschillende platforms zoals computers, mobiele telefoons en gameconsoles. Naarmate de cursus vordert, ga je dieper in op complexere onderwerpen zoals het ontwerpen van shaders en het integreren van muziek en geluideffecten.

Voor degenen die liever met C# werken, biedt de cursus ook mogelijkheden om deze taal als basis te gebruiken. Neem hiervoor contact met ons op.

Heb je nog geen programmeerervaring? Overweeg dan eerst de cursus Python Basis om een goede start te maken in de wereld van gameontwikkeling.

Wat is de Godot Game Engine?

De Godot Game Engine is een krachtige en veelzijdige open source game engine die speciaal is ontworpen voor zowel 2D- als 3D-gameontwikkeling. De engine is volledig gratis en valt onder de permissieve MIT-licentie. Dit betekent dat er geen verborgen kosten of royalties aan verbonden zijn. Ontwikkelaars behouden de volledige eigendomsrechten over hun games, inclusief de laatste regel code.

Godot is geliefd vanwege zijn gebruiksvriendelijke interface en uitgebreide set tools die het ontwikkelen van games aanzienlijk eenvoudiger maken. GDScript, de ingebouwde scripttaal van Godot, is geïnspireerd op Python en biedt een naadloze integratie met de engine. Dit maakt het schrijven van game-logica intuïtief en efficiënt, zelfs voor beginners. Naast GDScript ondersteunt Godot ook andere programmeertalen zoals C#, C++, en zelfs visuele scripting via gemeenschapsbijdragen.

Wat Godot echt onderscheidt, is het innovatieve Node en Scene systeem. Dit systeem biedt ontwikkelaars de flexibiliteit om hun games modulair op te bouwen, waarbij elk onderdeel van een game als een node wordt behandeld. Deze nodes kunnen worden gecombineerd om complexe scènes en interacties te creëren. Dit maakt het mogelijk om alles, van eenvoudige 2D-spellen tot geavanceerde 3D-werelden, te bouwen.

De engine ondersteunt ook een breed scala aan platforms, waaronder desktop (Windows, macOS, Linux), mobiele apparaten (Android, iOS) en webgebaseerde platforms (HTML5). Dit maakt het eenvoudig om games naar verschillende apparaten te exporteren met slechts één klik.

Daarnaast heeft Godot een actieve en groeiende community die bijdraagt aan de voortdurende ontwikkeling en verbetering van de engine. De open source aard van het project stelt iedereen in staat om bugs te rapporteren, functies voor te stellen en zelfs code bij te dragen, waardoor Godot constant evolueert en verbetert.

Kortom, de Godot Game Engine biedt een krachtige, flexibele en gebruiksvriendelijke oplossing voor zowel beginnende als ervaren game-ontwikkelaars.

Voordelen van het gebruik van Godot

De Godot Game Engine biedt talloze voordelen die het een aantrekkelijke keuze maken voor zowel beginnende als ervaren game-ontwikkelaars. Hier zijn enkele van de belangrijkste voordelen:

  • Open-source en gratis: Een van de meest aantrekkelijke aspecten van Godot is dat het volledig gratis en open-source is. Dit betekent dat je geen licentiekosten of royalty’s hoeft te betalen, en je hebt de vrijheid om de broncode naar wens aan te passen. Dit zorgt voor een levendige en ondersteunende community die voortdurend bijdraagt aan de verbetering en uitbreiding van de engine.
  • Multiplatform ondersteuning: Godot ondersteunt een breed scala aan platforms. Waaronder Windows, macOS, Linux, Android, iOS en webgebaseerde platforms. Hierdoor kun je je game eenvoudig naar verschillende apparaten exporteren.
  • Gebruiksvriendelijke interface: De geïntegreerde ontwikkelomgeving (IDE) van Godot is ontworpen om het ontwikkelingsproces te stroomlijnen. Met tools voor codebewerking, scene-editing, debugging en assetbeheer binnen één interface, kun je efficiënt werken zonder externe tools te hoeven gebruiken.
  • Krachtige scripting met GDScript: GDScript, de ingebouwde scripttaal van Godot, is geïnspireerd op Python en biedt een naadloze integratie met de engine. Dit maakt het eenvoudig om game-logica te schrijven, zelfs voor beginners. Voor gevorderde gebruikers biedt Godot ook ondersteuning voor talen zoals C# en C++.
  • Efficiënt gebruik van systeembronnen: Godot staat bekend om zijn efficiënte gebruik van systeembronnen. Hierdoor is het geschikt voor zowel 2D- als 3D-games. De minimale systeemvereisten maken het mogelijk om games soepel te laten draaien, zelfs op oudere hardware.

Met deze voordelen biedt Godot een robuuste en flexibele oplossing voor game-ontwikkeling, of je nu werkt aan eenvoudige 2D-spellen of geavanceerde 3D-projecten. Door de open-source aard en de actieve community blijf je ondersteund en geïnspireerd om je games tot leven te brengen.

Wat je leert in de Cursus Godot Game Engine Basis

In de Cursus Godot Game Engine Basis leer je alles wat je nodig hebt om zelf games te maken met de Godot engine. De cursus is ontworpen om je stap voor stap te begeleiden, van de basisprincipes van gameontwikkeling tot geavanceerde technieken in GDScript. Je leert niet alleen hoe je projecten opzet en spelobjecten creëert, maar ook hoe je complexe spelmechanismen implementeert en prachtige visuele effecten ontwerpt.

Ben je klaar voor een diepgaande duik in gameontwikkeling? Dan is deze cursus de perfecte start voor jouw avontuur in de wereld van game design.

Basisprincipes van game development

Bij het leren van de basisprincipes van game development met de Godot Game Engine, begin je met het opzetten van je eerste project en het verkennen van de interface van Godot. Deze cursus neemt je stap voor stap mee door de essentiële onderdelen van gameontwikkeling, zodat je een stevige basis krijgt in het maken van je eigen games.

  • Projectopzet en -beheer: Je leert hoe je een nieuw project start, mappen en bestanden organiseert, en de juiste instellingen kiest voor jouw game. Dit vormt de basis van je game-ontwikkelingstraject en zorgt ervoor dat je een solide structuur hebt om op voort te bouwen.
  • Creëren van spelobjecten: Een cruciaal onderdeel van game development is het maken en beheren van spelobjecten, zoals spelers, vijanden en obstakels. Met Godot leer je hoe je deze objecten creëert en ze in je gamewereld plaatst, zodat ze op een natuurlijke manier kunnen interageren.
  • Implementeren van spelmechanismen: Hier leer je de kernmechanieken van je game te programmeren. Dit omvat alles van eenvoudige beweging en animatie tot complexe interacties en spelregels. Met Godot’s GDScript kun je deze mechanieken efficiënt en intuïtief programmeren.

Door deze basisprincipes te begrijpen en toe te passen, leg je een stevige fundering voor meer geavanceerde onderwerpen in gameontwikkeling. Hierdoor ben je goed voorbereid om complexere uitdagingen aan te gaan en je creatieve ideeën tot leven te brengen.

Programmeren in GDScript

GDScript is de ingebouwde scripttaal van de Godot Game Engine, speciaal ontworpen om gameontwikkeling soepel en efficiënt te maken. Deze taal is sterk geïnspireerd op Python. Hierdoor is het toegankelijk voor zowel beginners als ervaren programmeurs. Met GDScript kun je op een intuïtieve manier game-logica schrijven en interacties binnen je spel creëren.

  • Eenvoudige Syntax: De syntax van GDScript is eenvoudig en duidelijk, wat het leren programmeren makkelijker maakt. Dankzij de sterke overeenkomst met Python kun je snel aan de slag, zelfs als je nog maar beperkte programmeerervaring hebt.
  • Strakke Integratie met Godot: GDScript is naadloos geïntegreerd in de Godot-engine. Dit betekent dat je direct toegang hebt tot alle functionaliteiten van de engine. Zoals het beheren van nodes en scenes, het animeren van objecten, en het reageren op gebruikersinvoer.
  • Flexibiliteit en Efficiëntie: Met GDScript kun je snel prototypes maken en itereren, wat cruciaal is in het gameontwikkelingsproces. De taal ondersteunt zowel dynamische als statische typering. Hierdoor kun je flexibel werken en tegelijkertijd kunt profiteren van de voordelen van typecontrole.

Tijdens de cursus leer je de basisprincipes van GDScript, zoals variabelen, functies en besturingsstructuren. Daarnaast ga je dieper in op meer geavanceerde onderwerpen zoals signalen, die gebruikt worden voor het afhandelen van gebeurtenissen binnen je game, en het gebruik van de ingebouwde debugger om je code te optimaliseren en fouten te vinden.

Geavanceerde onderwerpen

In de cursus Godot Game Engine Basis ga je, na het beheersen van de basisprincipes en GDScript, dieper in op geavanceerde onderwerpen die je game-ontwikkeling naar een hoger niveau tillen. Deze geavanceerde onderwerpen omvatten een breed scala aan technieken en tools die essentieel zijn voor het creëren van professionele en visueel aantrekkelijke games.

  • Ontwerpen van shaders: Shaders zijn krachtige programma’s die grafische effecten en visuele verfijningen aan je game toevoegen. Tijdens de cursus leer je hoe je shaders ontwerpt en implementeert om bijvoorbeeld realistische belichting en schaduwen te creëren. Ook leer je om speciale effecten zoals waterreflecties en glinsterende oppervlakken toe te voegen.
  • Implementeren van muziek en geluideffecten: Geluid speelt een cruciale rol in de game-ervaring. Je leert hoe je muziek en geluideffecten kunt integreren om een meeslepende sfeer te creëren en de spelerservaring te verbeteren. Dit omvat het werken met audiostreams en audiobussen, en het synchroniseren van geluid met acties in de game.
  • 3D Game Development: Hoewel Godot bekend staat om zijn 2D-mogelijkheden, biedt het ook robuuste tools voor 3D-ontwikkeling. Je duikt dieper in onderwerpen zoals 3D-modellering, het gebruik van camera’s en het beheren van 3D-objecten. Daarnaast leer je technieken voor het optimaliseren van 3D-prestaties en het creëren van complexe 3D-omgevingen.

Door deze geavanceerde onderwerpen te beheersen, kun je games ontwikkelen die zowel technisch geavanceerd als visueel verbluffend zijn. Dit stelt je in staat om je creatieve ideeën volledig tot leven te brengen en een unieke spelervaring te bieden aan je spelers.

Waarom kiezen voor onze Cursus Godot Game Engine Basis?

Onze Cursus Godot Game Engine Basis biedt je een uitgebreide en praktijkgerichte leerervaring die je voorbereidt op een succesvolle carrière in game-ontwikkeling. Hier zijn enkele redenen waarom je voor deze cursus zou moeten kiezen:

  • Expertise en kwaliteit van Geo-ICT: Geo-ICT staat bekend om zijn hoogwaardige opleidingen en ervaren instructeurs. Je leert van professionals die diepgaande kennis hebben van de Godot-engine en game-ontwikkeling.
  • Praktische en toegankelijke leerervaring: Onze cursus is ontworpen om praktisch en toegankelijk te zijn. We bieden hands-on projecten en stapsgewijze instructies die geschikt zijn voor zowel beginners als gevorderden. Dit betekent dat je meteen aan de slag kunt met het bouwen van je eigen games en snel resultaten ziet.

Kortom, de cursus biedt je niet alleen de technische vaardigheden die je nodig hebt. Het biedt ook de ondersteuning en inspiratie om je creatieve ideeën tot leven te brengen in de wereld van game-ontwikkeling.

Lees meer

Inschrijven






    Korting: 10% bij 3 cursisten
    15% vanaf 4 cursisten

    €1695,-  Excl. btw

    €1695,-  Excl. btw

    Dagindeling

    Dag 1: Introductie – Top Down Games

    Vandaag begin je met een kennismaking met de Godot Game Engine. Je leert de interface en de basisconcepten kennen, zodat je vertrouwd raakt met de omgeving waarin je gaat werken. We starten met een verkenning van Godot, waarbij je leert hoe je nodes en scenes gebruikt om je gamewereld op te bouwen. Vervolgens ga je aan de slag met sprites en speler input, zodat je jouw eerste gamepersonage kunt animeren en besturen. Je ontdekt hoe je de level editor gebruikt om een speelniveau te ontwerpen, en hoe je aanvallen en puntentelling implementeert om je game uitdagend en boeiend te maken.

    Dag 2: Versterking van de kennis – Platformer

    Op de tweede dag verdiep je je kennis door te werken aan een platformer game. Je leert de fijne kneepjes van platformer movement en hoe je bewegende platformen creëert. Daarnaast gaan we dieper in op controller inputs en hoe je de gebruikersinterface (UI) en grafische gebruikersinterface (GUI) kunt optimaliseren. Pathfinding komt aan bod, zodat je vijanden slim kunt laten bewegen. Tot slot leer je hoe je jouw game kunt publiceren, zodat anderen je creatie kunnen spelen en beoordelen.

    Dag 3: Diepte duik – 3D Games

    De derde dag is gewijd aan het verkennen van 3D gameontwikkeling. Je begint met audio streams en audio buses om geluidseffecten en muziek in je game te integreren. Daarna leer je hoe je shaders en particles kunt gebruiken om indrukwekkende visuele effecten te creëren. We duiken ook in het gebruik van 3D camera’s en de wiskunde die nodig is voor 3D gameontwikkeling. Aan het einde van de dag ontdek je de magie van ‘game juice’, waarmee je jouw game die extra glans en aantrekkingskracht geeft.

     

    Cursusduur: 3 dagen
    Schrijf mij in

    Leerdoelen

    • Begrijpen van de Godot interface en basisconcepten.
    • Vaardigheden in game-development, de cursisten kunnen hun eigen fantasie en ideeën omzetten naar interactieve games.
    • Inzicht in het proces van game development, van de tekentafel tot een gepubliceerd product.

     

     

    Violet Bothof

    Meer informatie?

    Heb je vragen over de inhoud van de cursus? Of twijfel je of de cursus aansluit bij jouw leerdoelen of wensen? Liever incompany of een privé cursus? We helpen je graag verder.

    Veelgestelde vragen over de cursus Godot Game Engine Basis

    De Godot Game Engine is een krachtige en veelzijdige open source tool voor zowel 2D- als 3D-gameontwikkeling. Het biedt een gebruiksvriendelijke interface en uitgebreide tools die gameontwikkeling eenvoudiger maken.

    Godot is gratis, open source en biedt uitgebreide multiplatform-ondersteuning. Het heeft een gebruiksvriendelijke interface en een krachtige scripttaal, GDScript, die op Python lijkt.

    De cursus is geschikt voor zowel beginners als ervaren ontwikkelaars die willen leren hoe ze games kunnen maken met de Godot-engine.

    Je leert de basisprincipes van gameontwikkeling, zoals het opzetten van projecten, het creëren van spelobjecten en het implementeren van spelmechanismen met GDScript.

    GDScript is eenvoudig te leren en te gebruiken, vooral voor beginners. Het biedt krachtige mogelijkheden voor het ontwikkelen van game-logica.