De deelnemers leren werken met GIS en krijgen handvatten GIS te gaan toe passen in hun aardrijkskundelessen.
Onderwijs en Omscholing
De deelnemers leren werken met GIS en krijgen handvatten GIS te gaan toe passen in hun aardrijkskundelessen.
In onze hedendaagse wereld is geo-informatie essentieel voor alles. Van stadsplanning en beheer van natuurlijke hulpbronnen, tot aan onze dagelijkse navigatie. Geografische Informatie Systemen (GIS) stellen ons in staat om ruimtelijke gegevens niet alleen te verzamelen en te beheren, maar deze ook te analyseren en visueel aantrekkelijk te presenteren. Dit maakt GIS tot een onmisbare tool voor het begrijpen en vormgeven van onze omgeving.
Voor geografie docenten opent GIS nieuwe mogelijkheden om hun lessen te verrijken en studenten een dieper inzicht te geven in geografische processen. Het integreren van GIS in het curriculum maakt het mogelijk om complexe concepten op een interactieve manier te onderwijzen, van klimaatverandering tot stedelijke ontwikkeling. De cursus GIS voor Geografie Docenten bij Geo-ICT is ontworpen om docenten de nodige kennis en vaardigheden bij te brengen om deze technologie effectief in hun onderwijs toe te passen.
Deze cursus biedt een diepgaande verkenning van GIS, van de basisprincipes tot geavanceerde toepassingen zoals QGIS software en OpenStreet Maps. Geo-ICT’s expertise zorgt voor een solide fundament voor docenten om met vertrouwen GIS-projecten in hun lessen te integreren. Tijdens de cursus wordt bijvoorbeeld ook aandacht besteed aan de mogelijkheden van EduGIS.
Geo-ICT Training Center, Nederland kan je ook op gang helpen in de klas. We hebben docenten aardrijkskunde op inhuurbasis beschikbaar.
Als je denkt aan GIS, wat komt er dan in je op? Misschien beelden van complexe kaarten of uitgebreide data-analyses. Maar laten we eens terugkeren naar de basis en de kern van wat GIS echt betekent voor geografie docenten. En hoe het kan dienen als een krachtig hulpmiddel in het onderwijs.
Op het meest fundamentele niveau stelt GIS ons in staat om de wereld om ons heen te visualiseren, begrijpen, interpreteren en presenteren door middel van digitale kaarten. Het gaat hierbij niet alleen om de locatie van objecten. Het gaat ook om het verhaal dat deze locaties vertellen door middel van hun relaties, patronen, en trends. Hier zijn een paar kernpunten die de basis vormen van GIS:
Deze basisprincipes van GIS zijn niet alleen fundamenteel voor de technologie zelf, maar ook voor hoe we als docenten deze kunnen toepassen in onze lessen. Door het gebruik van GIS kunnen we onze studenten een dieper inzicht geven in de materie, hen leren kritisch te denken over geografische vraagstukken, en hen voorbereiden op een toekomst waarin geo-informatie een centrale rol speelt.
GIS heeft een revolutionaire impact op het onderwijs, vooral binnen de geografie. Door GIS te integreren in de lesplannen, kunnen docenten niet alleen de manier waarop studenten leren verrijken, maar hen ook voorbereiden op een toekomst waarin geo-informatie een sleutelrol speelt. Hier zijn enkele kernpunten die het belang van GIS in het onderwijs benadrukken:
Het gebruik van GIS in het onderwijs biedt een unieke kans om de traditionele grenzen van het klaslokaal te doorbreken. Docenten kunnen geografische vraagstukken tot leven brengen door studenten de tools te geven om deze kwesties op een kaart te visualiseren en analyseren. Dit verhoogt niet alleen hun begrip van wereldwijde uitdagingen, maar ontwikkelt ook hun vermogen om deel te nemen aan oplossingsgerichte discussies. Door deel te nemen, kunnen docenten:
Het integreren van GIS in het onderwijs is meer dan een technologische upgrade; het is een fundamentele verschuiving in hoe we geografische kennis en inzichten overbrengen. Door het aanbieden van deze cursus streeft Geo-ICT ernaar docenten te empoweren om deze verandering te leiden en studenten voor te bereiden op een wereld waarin geo-informatie overal is.
Het integreren van GIS in aardrijkskundelessen transformeert niet alleen de manier waarop leerlingen leren. Het biedt ook een dieper begrip van complexe geografische vraagstukken. Hier zijn enkele concrete manieren waarop GIS kan worden toegepast in het onderwijs:
Door GIS in te zetten in aardrijkskundelessen, kunnen docenten leerlingen niet alleen leren hoe geografische informatie wordt verzameld en geanalyseerd, maar ook waarom deze informatie van belang is voor het begrijpen van onze wereld. Enkele voorbeelden van projecten die kunnen worden ondernomen zijn:
De cursus biedt docenten de tools en kennis om deze toepassingen en meer te integreren in hun lessen. Dit stelt docenten in staat om:
Door het toepassen van GIS in aardrijkskundelessen openen we de deur naar een wereld van exploratie en ontdekking. Hier leren studenten over de wereld waarin ze leven, en hoe ze een positieve impact kunnen hebben op die wereld.
Een van de meest opwindende aspecten van het leren van GIS is de kans om theorie toe te passen in de praktijk door middel van hands-on oefeningen en projecten. Enkele voorbeelden van praktische oefeningen en projecten zijn:
Deze projecten en oefeningen zijn ontworpen om studenten niet alleen vertrouwd te maken met de technische aspecten van GIS, maar ook om hen te laten zien hoe geografische informatie kan worden gebruikt om echte problemen op te lossen. Door het toepassen van GIS in deze contexten, ontwikkelen studenten een dieper begrip van de materie en verwerven ze vaardigheden die in veel verschillende carrières van pas zullen komen.
Geo-ICT zorgt ervoor dat docenten die deze cursus volgen uitgerust zijn met een reeks tools en technieken om:
Door deze focus op praktische toepassingen, zorgt de cursus van Geo-ICT ervoor dat geografie docenten de vaardigheden en het vertrouwen hebben om GIS effectief in hun lessen te integreren. Hierdoor kunnen hun studenten profiteren van een rijke, interactieve leerervaring.
De beslissing om je te verdiepen in de wereld van GIS is een belangrijke stap naar het verrijken van je onderwijs en het voorbereiden van je studenten op een toekomst waarin geodata een centrale rol speelt. De cursus GIS voor Geografie Docenten onderscheidt zich door een aantal sleutelfactoren die ons programma uniek maken. Hier zijn de redenen waarom onze cursus de juiste keuze is voor jou:
Door te kiezen voor onze cursus, kies je niet alleen voor een opleiding in GIS. Je kiest voor een programma dat is ontworpen om jou te empoweren, je onderwijs te transformeren, en je studenten voor te bereiden op de toekomst. Met Geo-ICT neem je deel aan een gemeenschap die is toegewijd aan onderwijsinnovatie en de kracht van geodata. Sluit je vandaag nog aan bij onze cursus en ontdek hoe GIS jouw lessen kan verrijken en je studenten kan inspireren.
Deze dag krijg je een compleet overzicht van het pakket. De hele gebruikersinterface wordt doorlopen zodat je daar al snel de weg in weet. De volgende onderwerpen komen in deze eerste dag zeker aan de orde:
Op een goed gevulde GIS database kunnen diverse queries en analyses losgelaten worden. Dat is de kracht van GIS. Analyses doen en de resultaten visualiseren. In deze dag krijg je kennis van en inzicht in het structureren van ruimtelijke informatie in rastermodellen en vectormodellen. Aan de hand verschillende vraagstukken en praktijktoepassingen wordt duidelijk gemaakt hoe GIS analyses kunnen bijdragen aan het verstrekken of verkrijgen van informatie over ruimtelijke vraagstukken. De cursist oefent met overlay analyses en buffer analyses, en nabijheidsanalyses. Tot slot leer je een fraaie opmaak te maken en kaartjes af te drukken.
Er worden een aantal cases behandeld die bruikbaar zijn voor Aardrijkskunde lessen.
Heb je vragen over de inhoud van de cursus? Of twijfel je of de cursus aansluit bij jouw leerdoelen of wensen? Liever incompany of een privé cursus? We helpen je graag verder.
Deze cursus is gericht op geografie docenten die hun kennis van GIS willen uitbreiden en praktisch willen toepassen in hun lessen.
De cursus is speciaal ontworpen voor geografie docenten die GIS willen integreren in hun onderwijs.
De cursus omvat het werken met QGIS softwarepakket en Openstreet Maps.
De cursus biedt praktische kennis en oefeningen om GIS effectief te integreren in aardrijkskundelessen, wat bijdraagt aan een beter ruimtelijk inzicht bij studenten.
Er zijn geen specifieke toelatingseisen, maar enige voorkennis van GIS is aanbevolen.
De cursus duurt een aantal weken en bestaat uit een mix van theorie en praktische oefeningen.
Ja, na afronding van de cursus ontvangen deelnemers een certificaat dat hun kennis en vaardigheden in GIS aantoont.
Je leert werken met GIS, met name het QGIS softwarepakket, en hoe je dit kunt toepassen in de aardrijkskundelessen.
De cursus duurt 3 dagen en omvat een mix van theorie en praktische oefeningen met GIS data.
Onderwerpen zoals algemeen gebruik van QGIS, visualiseren van geodata, en het gebruik van publieke WMS en Tiling services worden behandeld.