Functie Opleider

Docenten en specialisten worden ingezet op diverse projecten en vinden het ook fantastisch om regelmatig praktijkcursussen te geven. Zij hebben een repertoire, dat wil zeggen, ze kunnen één of meer cursussen uit onze uitgebreide cursuscatalogus geven.  Dagelijks werken ze in de praktijk met datgene waar ze les in geven. Het geeft ze veel energie dat uit te leggen aan anderen. De functie van docent kan ook worden ingevuld door iemand die dat naast zijn werk op freelance basis wil doen.

Wat doet een Opleider?

Als Opleider speel je een cruciale rol in de ontwikkeling van professionals die zich willen bekwamen in geospatiale technologieën. Hieronder vind je een overzicht van wat je dagelijks doet:

  • Ontwikkelen van cursussen in CAD en GIS, waarmee je cursisten niet alleen theoretische kennis bijbrengt, maar ook praktische vaardigheden.
  • Delen van je expertise: Je gebruikt jouw kennis van geo-informatiesystemen om cursisten voor te bereiden op real-world toepassingen.
  • Samenwerken met collega’s: Binnen het centrum werk je samen met andere experts om de leerstof voortdurend te verbeteren en te actualiseren.

De rol van een Opleider is zeer dynamisch en vereist dat je zowel zelfstandig als in teamverband kunt werken. Je bent niet alleen een leerkracht, maar ook een mentor die cursisten inspireert en motiveert. Met jouw hulp kunnen zij uitgroeien tot top-professionals in de wereld van geo-ICT.

Elke dag draag je bij aan de ontwikkeling van belangrijke vaardigheden in een snelgroeiende sector, waarbij je jouw passie voor geo-informatie deelt en toepast. Dit maakt jouw baan niet alleen belangrijk, maar ook ongelooflijk verrijkend en bevredigend.

Waarom is het werk van een Opleider belangrijk?

Het werk van een Opleider in de wereld van GIS en geo-informatie is essentieel om meerdere redenen. Hier zijn enkele van de belangrijkste punten waarom deze functie zo cruciaal is:

  • Ontwikkeling van ruimtelijk denken: Het onderwijzen van GIS helpt om ruimtelijk denken te ontwikkelen, een cruciale vaardigheid in onze steeds complexere wereld. Dit type denken stelt mensen in staat om grote en kleine schaalvraagstukken te begrijpen en erop in te spelen, van globale uitdagingen zoals klimaatverandering tot lokale kwesties zoals stadsplanning.
  • Breed inzetbare vaardigheden: GIS-onderwijs integreert technologie, probleemoplossing en kritisch denken, en is daarmee relevant voor een breed scala aan disciplines en industrieën. Dit maakt de rol van de Opleider fundamenteel in het voorbereiden van studenten op een breed scala van carrières.
  • Versterking van onderwijsmethoden: GIS als onderwijstool bevordert actief en probleemgestuurd leren, benaderingen die als effectief worden beschouwd omdat ze authentieke, real-world ervaringen nabootsen. Dergelijke onderwijsstrategieën verbeteren de betrokkenheid en het begrip van studenten, wat bijdraagt aan een diepere en meer betekenisvolle leerervaring.

Elk van deze punten onderstreept de veelzijdigheid en het belang van GIS in educatieve settings en de centrale rol die een Opleider speelt in het vormgeven van toekomstige generaties die uitgerust zijn om de complexe problemen van onze tijd aan te pakken.

De invloed van geo-informatie op een Opleider

Geo-informatie speelt een centrale rol in de functie van een Opleider bij het Geo-ICT Training Center. De integratie van geo-informatie in het lesgeven brengt een aantal belangrijke voordelen en uitdagingen met zich mee:

  • Actualisatie van lesmateriaal: Met de snelle ontwikkelingen in geo-technologieën is het essentieel dat lesmaterialen voortdurend worden bijgewerkt. Dit zorgt ervoor dat studenten leren met de meest actuele gegevens en technologieën.
  • Praktische toepassingen: Door het gebruik van geo-informatie kunnen Opleiders complexe concepten verduidelijken door middel van praktische toepassingen. Dit helpt studenten om theoretische kennis te koppelen aan real-world situaties.
  • Diversificatie van lesmethoden: Geo-informatie stelt Opleiders in staat om een diversiteit aan lesmethoden te gebruiken, zoals interactieve kaarten en GIS-software. Deze tools verhogen de betrokkenheid en het begrip bij studenten.

De inzet van geo-informatie verrijkt het onderwijsproces, waardoor het niet alleen interactiever wordt, maar ook meer afgestemd op de huidige behoeften binnen diverse professionele velden. Door studenten uit te rusten met kennis over geo-informatie, bereidt een Opleider hen voor op een toekomst waarin geografische data een cruciale rol speelt in vele sectoren.

Vraag informatie aan



    Meer informatie?

    Heb je vragen over de inhoud van de cursus? Of twijfel je of de cursus aansluit bij jouw leerdoelen of wensen? Liever incompany of een privé cursus? We helpen je graag verder.

    Opleiding

    Als Opleider heb je ten minste een hbo- of wo-diploma nodig, en vaak is een onderwijsbevoegdheid vereist, of de bereidheid om deze te behalen. Veel opleiders kiezen ervoor om een BKO (Basiskwalificatie Onderwijs) te volgen terwijl ze werken. Voor docenten die hun expertise in geo-informatie willen verdiepen, biedt UNIGIS een deeltijd master in GIS, die naast het werk gevolgd kan worden. Deze stappen zorgen ervoor dat je als opleider niet alleen voldoet aan de educatieve normen maar ook aan de voortdurende behoefte aan gespecialiseerde kennis in jouw vakgebied.

    Taken

    Als Opleider bij ons ben je verantwoordelijk voor diverse boeiende en uitdagende taken. Hieronder valt het geven van cursussen uit onze uitgebreide catalogus, waaronder vakken als CAD, GIS, Geodesie, ICT, en Geografie. Hierbij zijn enkele kernaspecten van je rol:

     

    • Lesgeven in diverse vaardigheidscursussen: Je deelt je kennis en expertise in specifieke gebieden, waarbij je zorgt voor een duidelijke en begrijpelijke overdracht van complexe concepten aan de cursisten.
    • Ontwikkeling van lesgeefvaardigheden: Of je nu al ervaren bent in het onderwijzen of nog verder wilt groeien in deze vaardigheden, wij bieden mogelijkheden om je te ontwikkelen tot een topdocent in jouw vakgebied.
    • Deeltijd detacheringen bij opdrachtgevers: Naast het lesgeven, werk je ook op deeltijdbasis bij onze opdrachtgevers. Dit stelt je in staat om theorie met praktijk te verbinden en continu je vaardigheden als geoprofessional te versterken.
    • Praktijkervaring en professionele ontwikkeling: Het unieke aan deze rol is dat je niet alleen kennis overdraagt, maar ook zelf actief blijft in het veld. Dit helpt je om continu te leren en je te ontwikkelen, wat weer ten goede komt aan de kwaliteit van je onderwijs.

     

    Deze dynamische combinatie van taken zorgt ervoor dat je als Opleider een grondige en praktische kennis opbouwt, die je direct kunt toepassen in je cursussen en tijdens je detacheringen.

    Veelgestelde vragen

    Na de cursus mag je nog 2 weken vragen stellen aan de docent. De docent geeft al weer andere cursussen dus het best kun je je vragen mailen naar info@geo-ict.nl. Je vraag wordt voorgelegd aan de docent en binnen 24 uur krijg je antwoord op je vraag.

    Als je al wat verder bent en je loopt in de praktijk tegen problemen op waar je zelf niet uit komt dan kun je het best gebruik gaan maken van een Online Support. Je gaat dan één dag online met de docent en je krijgt 1 op 1 maatwerk les. Al je problemen worden opgelost en je bent een flinke stap verder gekomen.

    • Blended learning, ook wel hybride leren genoemd, is een onderwijsmethode die traditionele face-to-face lessen combineert met online leermaterialen en interactieve sessies. Deze benadering biedt studenten flexibiliteit en controle over aspecten als tijd, plaats en tempo van leren, terwijl ze profiteren van directe interactie met docenten en medestudenten.
    • Bij het Geo-ICT Training Center in Nederland wordt blended learning toegepast door cursisten grotendeels zelfstandig te laten studeren, aangevuld met geplande interactieve sessies met een docent. Tijdens deze sessies kunnen studenten vragen stellen en complexe onderwerpen bespreken, wat zorgt voor een diepgaander begrip van de lesstof. Alle Blended Learnings beginnen met een online sessie van 2 uur. De docent geeft presentaties en geeft diverse oefeningen en opdrachten aan de cursist. Daar kan de cursist zelf mee aan de slag. Na enkele weken volgt nog een online sessie van een uur.

    Als je in de praktijk tegen problemen op loopt waar je zelf niet uit komt dan kun je 2 dingen doen. Je schrijft je in voor een basis of gevorderde cursus of je schrijft je in voor Online Support.

    Je gaat dan één dag online met een docent en je krijgt 1 op 1 maatwerk les. Al je problemen worden opgelost en je bent een flinke stap verder gekomen.

     

    Alle cursussen worden in contact les gegeven. De cursustijden zijn van 9.00 tot 16.00 uur. Voor koffie, thee, lunch en laptop wordt gezorgd. Online mee doen kan ook altijd. Je zit dan thuis op je eigen laptop en volgt de cursus in Google Meet mee. De lunch, koffie en thee moet je dan wel zorg voor zorgen.

    Je kunt per cursusdag beslissen of je naar onze locatie komt of dat je het online wil doen. Geef dit dan wel op tijd door aan de cursuscoördinator.

    Ja, dit doen we regelmatig. Onze docent komt dan naar uw locatie toe. Hij heeft laptops voor de cursisten bij zich. U hoeft alleen maar een lokaal bij u op locatie te regelen.

    U kunt uw wensen doormailen naar info@geo-ict.nl  dan mailen we u een offerte. Na opdrachtverlening neemt onze cursuscoördinator contact met u op om de lesdagen in te plannen.

    Na iedere cursus krijgen de cursisten een link naar ons evaluatieportaal. Daar kunt u melden wat je wel en niet goed vond aan de cursus. We doen altijd ons uiterste best maar toch kan het natuurlijk voorkomen dat u een klacht heeft. Klik op Klachtenregeling.  Daarin staat beschreven wat u kunt doen. Geo-ICT Training Center, Nederland is lid van de Nederlandse Raad voor Trainen en Opleiden ( NRTO ).

    Na de cursus mailen we u een link naar ons evaluatieportaal. Daar kun u inloggen en een evaluatieformulier in vullen en daar kunt u ook uw deelname certificaat downloaden.