De cursisten leren kwalitatieve analyses op tekstuele, grafische, audio- en videogegevens uit te voeren in de cursus ATLAS ti.
Data-Analyse
De cursisten leren kwalitatieve analyses op tekstuele, grafische, audio- en videogegevens uit te voeren in de cursus ATLAS ti.
In het hart van de moderne geo-informatiewetenschap ligt de kunst en wetenschap van data-analyse. Deze discipline is cruciaal voor het interpreteren van de rijke lagen aan geodata die onze wereld beschrijven. Het is niet alleen fundamenteel voor het begrijpen van geografische fenomenen, maar speelt ook een sleutelrol in besluitvormingsprocessen over de hele wereld. Met de opkomst van geavanceerde analytische tools zoals ATLAS ti, is het vermogen om diepgaande inzichten uit tekstuele, grafische, audio-, en videogegevens te halen, exponentieel gegroeid. Deze tools stellen ons in staat om complexe kwalitatieve analyses uit te voeren. Iets wat essentieel is in een tijd waarin de hoeveelheid beschikbare data sneller groeit dan ooit tevoren.
Het gebruik van ATLAS.ti belicht de transformatieve kracht van kwalitatieve analyse tools binnen de geo-informatie sector. Door het mogelijk maken van het opbouwen van onderzoeksprojecten, het toevoegen en beheren van documenten, het aanbrengen van codes en het creëren van categorieën en ‘smart groups’, biedt ATLAS.ti een ongeëvenaarde flexibiliteit in de analyse van gegevens. Deze functionaliteiten zijn van onschatbare waarde bij het ontrafelen van de complexe verhalen die besloten liggen in geodata. Van het uitvoeren van oefenprojecten met korte video-introducties, tot het stellen van vragen aan docenten en het benutten van evaluatieportalen.
Ons 2-daagse training in ATLAS.ti is ontworpen om zowel beginners als gevorderden te voorzien van de tools die ze nodig hebben om effectief kwalitatieve analyses uit te voeren en onderzoeksresultaten zoals rapporten, netwerken en codegroepen te genereren. Deze training is een testament aan de toewijding van Geo-ICT om professionals in de geo-informatie te empoweren met de vaardigheden die nodig zijn voor de toekomst.
Kwalitatieve data-analyse speelt een cruciale rol in de wereld van geo-informatie. Deze vorm van analyse helpt ons niet alleen om de complexiteit van gegevens te begrijpen, maar onthult ook patronen en verbanden die we anders misschien niet zouden zien. Bij het werken met geodata biedt kwalitatieve analyse diepgaande inzichten die essentieel zijn voor zowel academisch onderzoek, als professionele projecten. Het gebruik van tools zoals ATLAS.ti faciliteert dit proces aanzienlijk. Dit zorgt ervoor dat onderzoekers en professionals efficiënter kunnen werken.
Door de nadruk te leggen op het begrijpen van het ‘hoe’ en ‘waarom’ achter de gegevens, stelt kwalitatieve analyse ons in staat een dieper inzicht te krijgen in complexe vraagstukken. ATLAS.ti speelt hierin een sleutelrol door een platform te bieden waarop gegevens niet alleen kunnen worden geanalyseerd, maar ook beheerd en geïnterpreteerd. Dit maakt het een onmisbare tool voor iedereen die werkt met grote hoeveelheden gevarieerde geodata.
In de context van Geo-ICT Training Center vormt kwalitatieve data-analyse de basis van een gedegen opleiding. Het stelt cursisten in staat om niet alleen vaardigheden in data-analyse op te doen, maar ook om een kritische blik te ontwikkelen op de gegevens waarmee ze werken.
In het landschap van kwalitatieve data-analyse is ATLAS.ti niet minder dan een revolutionair instrument. Het is ontworpen om onderzoekers in staat te stellen hun analyse van geodata te verdiepen en verrijken op manieren die voorheen ondenkbaar waren. Of je nu werkt met tekstuele data, grafieken, audiofragmenten of videomateriaal, ATLAS.ti biedt een platform dat niet alleen veelzijdig is, maar ook uiterst krachtig in het onthullen van verborgen patronen en inzichten.
ATLAS.ti is meer dan alleen een tool. Het is een partner in het onderzoeksproces die de kwaliteit en diepgang van je analyse verbetert. Het biedt niet alleen de technische mogelijkheden om gegevens op een gecoördineerde manier te beheren, maar bevordert ook een kritische benadering van data-analyse. Dit maakt ATLAS.ti essentieel voor onderzoekers die streven naar grondigheid en precisie in hun werk.
Gebruikmakend van ATLAS.ti binnen het Geo-ICT Training Center markeert niet alleen een commitment aan de voorhoede van technologische vooruitgang in onderzoek, maar getuigt ook van een diepgaand begrip van de noodzaak om onderzoekscompetenties te verrijken met krachtige analytische tools. Het stelt cursisten en professionals in staat om met vertrouwen en deskundigheid de complexiteit van geo-informatie te navigeren. Hierdoor kunnen ze waardevolle inzichten en resultaten leveren in hun respectievelijke velden.
ATLAS.ti is een onmisbaar hulpmiddel voor iedereen die zich bezighoudt met kwalitatieve data-analyse. Het stelt je in staat om een breed scala aan geodata, van tekstuele documenten tot multimedia bestanden, niet alleen te beheren maar ook op een diepgaande manier te analyseren. Laten we enkele van de kernfunctionaliteiten en concepten van ATLAS.ti verkennen die het zo krachtig maken in het onderzoeksproces:
Visualisatie: ATLAS.ti blinkt uit in het visualiseren van de relaties tussen codes, documenten en memo’s. Dit helpt bij het construeren van een gecoördineerd beeld van de onderzoeksdata en bij het identificeren van patronen en verbanden.
Door deze functionaliteiten biedt ATLAS.ti een robuust platform voor iedereen die diepgaande analyses wil uitvoeren binnen het veld van geo-informatie. Het stelt onderzoekers in staat om hun data op een systematische, doch flexibele manier te benaderen, waarbij de nadruk ligt op het ontsluiten van de rijke, onderliggende lagen van informatie die in hun gegevens verborgen liggen. In de handen van Geo-ICT professionals wordt ATLAS.ti een krachtige bondgenoot in het streven naar kennis en inzicht, essentieel voor het navigeren en interpreteren van de complexe wereld van geo-informatie.
Nu je bekend bent met de basisbegrippen en -functionaliteiten van ATLAS.ti, is het tijd om praktisch aan de slag te gaan. Het traject van data-import tot analyse in ATLAS.ti is intuïtief en krachtig, waardoor je als onderzoeker of professional meteen diepgaande inzichten kunt ontginnen uit je geodata. Hier zijn de stappen en mogelijkheden die je te wachten staan:
De mogelijkheid om van begin tot eind met je gegevens te werken binnen één platform maakt ATLAS.ti essentieel voor iedereen die zich bezighoudt met geo-informatieanalyse. Het stelt je in staat om niet alleen gegevens te beheren en te analyseren, maar ook om de rijke, complexe lagen van je data te ontrafelen.
Bij het werken met ATLAS.ti en geodata-analyse is een systematische en toch creatieve benadering van dataorganisatie essentieel. Dit stelt je in staat om efficiënt door je data te navigeren, verbanden te leggen en diepere inzichten te ontdekken. Hier zijn enkele technieken en benaderingen die je kunt gebruiken:
Een gelaagde en flexibele benadering van dataorganisatie in ATLAS.ti verrijkt niet alleen je analyse maar maakt het proces ook beheersbaar en intuïtief. Door systematisch en creatief met je geodata om te gaan, ontsluit je de volle potentie van je onderzoeksproject, ondersteund door de krachtige functionaliteiten van ATLAS.ti.
Wanneer je je verdiept in de wereld van geo-informatie en data-analyse, wil je er zeker van zijn dat je investeert in een cursus die niet alleen kennis bijbrengt, maar je ook praktische vaardigheden en inzichten biedt die direct toepasbaar zijn in je werk of onderzoek. Onze Cursus ATLAS Data Analysis bij het Geo-ICT Training Center onderscheidt zich op meerdere fronten:
Door te kiezen voor onze cursus, investeer je niet alleen in het leren van een softwaretool, maar in een omvattende leerervaring die je inzicht geeft in de principes van kwalitatieve data-analyse, praktische vaardigheden om je onderzoek naar een hoger niveau te tillen, en toegang tot een netwerk van professionals en experts in geo-informatie. Dit maakt onze Cursus ATLAS Data Analysis bij het Geo-ICT Training Center een onmisbare stap in jouw professionele ontwikkeling.
Deze cursus introduceert eerst enkele basisbegrippen die belangrijk zijn om te weten wanneer u met ATLAS.ti werkt. We leggen een theoretische basis voordat we praktisch gaan oefenen. Het verschil tussen kwalitatieve en kwantitatieve analyse wordt besproken en de verschillende fases van kwalitatieve analyse worden doorgenomen. Daarna volgt een stapsgewijze instructie waarin de cursist met een voorbeeldproject werkt. De onderzoeksvraag van het oefenproject wordt met een korte video geïntroduceerd. Na het leren van de hoofdfuncties van het pakket en de componenten van de gebruikersinterface, wordt de cursist door de verschillende fasen van een analyseproces geleid. We maken deze dag een eerste opzet voor ons onderzoeksproject, voegen documenten toe en brengen onze eerste codes aan.
Na deze dag kan je:
De cursist gaat aan de slag met het verder uitbouwen van het project. We gaan hiervoor een codeersysteem opbouwen met codes, subcodes en codegroepen. Ook leren we opmerkingen en memo’s plaatsen en gegevens opvragen. Daarnaast leert de cursist een aantal speciale functionaliteiten van ATLAS.ti kennen, zoals het voorbereiden en importeren van surveydata en het importeren van bijvoorbeeld Twitter-gegevens. Op deze laatste dag gaan we ook aan de slag met de laatste fase van het analyseproces. Ondertussen heeft de cursist een vrij compleet project opgebouwd en met behulp van aangebrachte codes structuur gecreëerd. Belangrijke thema’s en patronen worden nu zichtbaar. We kunnen nu onze onderzoeksvragen op de data loslaten met behulp van queries. Is er verschil tussen man en vrouw? hoe verschillen de resultaten tussen de leeftijdscategorieën? Met behulp van netwerken leren we tot slot om onze bevindingen te visualiseren.
Na deze dag kan je:
Heb je vragen over de inhoud van de cursus? Of twijfel je of de cursus aansluit bij jouw leerdoelen of wensen? Liever incompany of een privé cursus? We helpen je graag verder.
In de 2-daagse ATLAS.ti cursus leer je hoe je kwalitatieve analyses uitvoert met tekstuele, grafische, audio- en videogegevens.
ATLAS.ti helpt je bij het opbouwen van je onderzoeksproject door het beheren en analyseren van documenten, en het aanbrengen van codes en categorieën.
Ja, de cursus is ontworpen voor zowel starters als ervaren professionals die hun vaardigheden in kwalitatieve data-analyse willen verbeteren.
Na afronding van de cursus ontvang je een deelnamecertificaat van Geo-ICT Training Center, erkend door de Nederlandse Raad voor Trainen en Opleiden (NRTO).
Je kunt vragen stellen aan de docent via het e-mailadres info@geo-ict.nl of tijdens de cursus zelf.
Ja, na de cursus kun je mailen naar de docent of gebruikmaken van het evaluatieportaal voor feedback en verdere vragen over de toepassing van ATLAS.ti in je werk.
De cursus richt zich op het algemeen begrijpen van ATLAS.ti, het onderscheid kennen tussen kwalitatieve en kwantitatieve analyse, een volledig onderzoeksproject opbouwen, en onderzoeksresultaten produceren in de vorm van rapporten, netwerken en codegroepen.
De cursus bestaat uit twee dagen. De eerste dag omvat het leren van de basisbegrippen, praktische oefeningen met een voorbeeldproject, en het aanleren van de hoofdfuncties van ATLAS.ti. De tweede dag gaat dieper in op het analyseren en rapporteren van gegevens.
Ja, na de cursus kun je nog twee weken vragen stellen per e-mail aan de docent. Binnen 24 uur krijg je antwoord op je vraag.
Ja, je kunt de cursus zowel online volgen via Google Meet als op locatie. Voorzieningen zoals laptop, koffie, thee en lunch zijn inbegrepen bij deelname op locatie.
Ja, de cursus kan op aanvraag op jouw locatie gegeven worden. De docent neemt dan de benodigde laptops mee.